FRI FRAKT ÖVER 495 KR*
PRISGARANTI I 30 DAGAR
ÖVER 125 ÅR I BRANSCHEN
BLI MEDLEM & FÅ 100 KR RABATT*
I Danmark hittar vi varumärket som är synonymt med blåvitt porslin, nämligen Royal Copenhagen. Med en gedigen historia, makalöst hantverk och enastående kvalitet har varumärket levererat förstklassigt blåvitt porslin ända sedan 1775 då Drottning Juliane Marie grundade porslinsfabriken i syfte att nyttja landets resurser och förse folket med arbete. 240 år har passerat sedan dess och idag står varumärket för design, kvalitet och hantverk med långvarig tradition.
Royal Copenhagen har levererat blåvitt porslin sedan 1700-talet.
Det blåvita porslinet från Royal Copenhagen är tidlöst och lika aktuellt generation efter generation.
Sedan begynnelsen av varumärket har varje del handmålat porslin som lämnat fabriken försetts med en signatur föreställandes tre vågor, den kungliga kronan och målarens egen signatur. Detta var något som Drottning Juliane Marie instiftade som en del av produktionen från start. Dessa tre ting är symboler för autenticitet, den kungliga förbindelsen och hantverket. De tre vågorna i sig är symboler för Danmarks tre vattenvägar; Stora bält, Lilla Bält och Öresund.
Tre vågor i blått - Royal Copenhagens signum.
Varje porslinsföremål från Royal Copenhagen har handmålade signaturer på undersidan, dessa står för; för autenticitet, den kungliga förbindelsen och hantverket.
Färgen blå kommer i många toner och nyanser. Den renaste och klaraste blå, cobalt är den som används vid dekormålningen av Royal Copenhagens klassiska Blue Elements-serie. Denna blåa färg har en lång historia och har använts på glas och keramik under många tidsepoker. Den ultramarina färgen utvinns ur stenen Lapiz Lazuli och har under åren utvecklats till flera nyanser av intensiv blå. Royal Copenhagens egna blå pigment kallas cobalt zinc silicate och är den som framträder i de ikoniska blå, handmålade mönster som förser det vita porslinet.
Att handmåla Royal Copenhagens porslin kräver en enorm precision och noggrannhet i en process som både är lång och komplicerad. En porslinsmålare spenderar närmare fyra år i upplärning av denna färdighet. Det speciella med varje målare är att de har sitt unika sätt att måla, vid en första anblick ser varje exemplar identiska ut, men alla porslinsmålare lär sig att direkt känna igen både sitt eget och andras färdiga arbete. I slutet av varje målningsprocess lägger porslinsmålaren sin signatur på baksidan av varje f öremål som då gör sällskap med de tre ikoniska vågorna.
Royal Copenhagens ikoniska blå nyans - Cobalt zinc silicate.
Rätt nyans av blå blandas till.
Handmålningen sker med stor precision.
De tre vågorna är en symbol för Danmarks tre vattenvägar.
Stegen till en färdig produkt från Royal Copenhagen är många och det hela börjar med en idé som sedan blir en skiss följt av en lång process av testande och utvärderande. Många saker kan gå fel vid framtagandet av en ny produkt och det är därför det färdiga resultatet, varje existerande porslinsföremål är ett fint exempel på riktigt hög kvalitet och gediget hantverk.
Nu för tiden skissar Royal Copenhagen i 3D för att sedan göra en första prototyp via 3D-printer. Denna process kan ta upp till en dag då 3D-printern jobbar i tunna lager som sedan ska härdas i sin önskade form.
Sedan följer ett par dagar där skulptören försiktigt och tålmodigt förbättrar varje liten detalj av modellen som sedan ska bli den färdiga porslinsprodukten – en krävande teknik som ibland kan ta veckor. Tillverkningsprocessen ligger nära hjärtat på de människor som utför det avancerade hantverket på Royal Copenhagen och när den flytande massan har hällts ner i formen vet dem exakt hur lång tid det tar för formen att absorbera fukten och när ett perfekt skal av porslin träder fram.
En porslinsklassiker tar form.
Porslinsformar redo att forma vackra bruksföremål.
När den slutgiltiga porslinsprodukten har fått sin form är det dags att ge den liv med hjälp av den ikoniska blå färgen. Det går åt många penseldrag för att skapa några av de mest detaljerade mönstren som klär Royal Copenhagens porslin. För en Blue Elements tallrik sägs det gå åt runt 762 perfekta penseldrag för att det historiska mönstret ska ta form.
Porslinsmålandet är världskänt men det är få som behärskar konsten, kunskapen har sedan start förts vidare från målare till målare i århundraden. Oavsett om porslinet målats före eller efter glasering så kräver även den processen en stadig hand och lätta rörelser för att få ett tunt, glansigt lager som förhöjer och lyfter fram de vackra detaljerna i mönstret. Slutligen bränns porslinet i en temperatur på över 1300 grader och det är ett moment som kräver stor precision då ett av fem föremål försvinner eller förstörs under bränningen.
Blåvita skålar färdiga efter bränning.
Från gediget hantverk till färdig produkt - Gåvoset History Mix muggar med öra 3-pack.
En blåvit klassiker till dukade bord - Blue Fluted Mega såssnipa 37 cl.
Duka tidlöst vardag som fest med Ostindia tallrik flat, 27 cm från Rörstrand.
En annan klassisk och älskvärd favorit bland blåvitt porslin är Ostindia från Rörstrand. Servisen har blivit framröstad till århundradets servis av svenska folket och det säger lite om hur mycket vi älskar blåvitt porslin. Servisen har en spännande historia som börjar med en försvunnen skatt 1745 då ett skepp förliste utanför Göteborg efter en resa från Kina.
I samband med att lasten bärgades hittades en liten skärva från en porslinstallrik som hamnade i ett skåp på Rörstrands porslinsfabrik. På fabriken fick direktören Knut Almströms fru en dag syn på skärvan och sa till sin make ”Knut, jag tycker att du ska göra något av den här”, och så blev det. 1932 stod den kinesiska porslinsskärvan modell för den nya Rörstrandsservisen med sitt numera klassiska blåvita mönster.
Formgivaren bakom Ostindia-porslinet är Nils Emil Lundström som 1896 anställdes vid Rörstrand. Han blev en mångårig trotjänare och en av de mest mångsidiga inom sitt område som mönsterritare, känd för sina ”tavelmotiv” till serviser. Ostindia-serien blev en av hans större erkännanden och som hjälpte till att sätta blåvitt porslin på svenska bord. Utöver Ostindia-porslinet var han även en uppmärksammad keramiker och möbelformgivare som medverkade i en rad olika designutställningar världen över.
En älskad blåvit klassiker - Ostindia från Rörstrand.
En vidareutveckling på det blåvita orginalet Ostindia från Rörstrand - Ostindia Floris assiett, Ø16 cm.
År 2012 hade Rörstrand en idé om att vidareutveckla den omtyckta Ostindia-serien som funnits i svenska hem sedan 1930-talet. Uppgiften gick till formgivaren Caroline Slotte som genom sitt arbete presenterade Ostindia Floris – Ostindias rebelliska kusin. Floris har ett djärvare mönster som utmärks av ett tätt bladverk som vecklar ut sig över porslinet som ett blått flor. Serien är elegant med inslag av vild frihet som utmanar det lite mer klassiska och enkla i Ostindia.
I arbetet med att ta fram Floris försökte Caroline Slotte att visualisera hur Ostindia-mönstret hade sett ut om skärvan hade hittats idag. Där såg hon framför sig natur som fått växa fritt fram men var samtidigt mån om att hålla det ursprungliga mönstret intakt så att det finns där under och vid sidan av det nya.
Caroline Slotte är utbildad keramiker och född i Helsingfors. Under hennes karriär har hon skapat många uppmärksammade verk som finns att se på museer som Museum of Arts and Design i New York samt Victoria & Albert Museum i London.
Blommande blåvitt porslin - Ostindia Floris från Rörstrand.
En blommande blåvit favoritservis sedan 1940-talet - Mon Amie av Marianne Westman för Rörstrand.
Från Rörstrand kommer en tredje kandidat bland blåvitt porslin som kommit att få en speciell plats i mångas hjärtan och hem – Mon Amie av Marianne Westman. Även denna porslinsserie har en fin historia om hur den kom till och den är en bidragande faktor till varför man vurmar och känner lite extra för det blåvita mönstret som klär koppar, skålar och fat.
Det hela började med en regnig midsommarafton i slutet av 1940-talet när formgivaren Marianne Westman satt och avbildade en vit blomma av sorten skvattram. Denna skiss blev efter avslutad examen på Konstfack startskottet på en otrolig designkarriär. 1952 lanserades servisen som döpts till Mon Amie och den tidigare vita blomman hade i stället fått sin numera ikoniska koboltblåa färg. Porslinsserien blev ett mästerverk och träffade helt rätt i 1950-talets längtan efter något nytt, ljust och lekfullt. Westman var i många fall före sin tid och lyckades skapa hushållsartiklar med nya tillverkningsmetoder, samtliga med samma lekfulla stil som för alltid skrev in henne i den svenska designhistorien. I samband med Marianne Westmans 80-årsdag 2008 relanserades servisen med flera nya former, en hyllning till servisen som kommit att bli en riktig Rörstrandsklassiker.
Lika aktuell nu som då - Mon Amie servis från Rörstrand.
Formgivaren bakom Mon Amie - Marianne Westman (1928 - 2017).