FRI FRAKT ÖVER 495 KR*
PRISGARANTI I 30 DAGAR
ÖVER 125 ÅR I BRANSCHEN
BLI MEDLEM & FÅ 100 KR RABATT*
NJRD, eller ”NJORD” som det uttalas, är varumärket som förra året klev upp på designscenen med tydligt fokus på att utmana normer och förvalta det skandinaviska designarvet. NJRD vill vara med och skapa ting med värden som kännetecknar vår livsstil. Och designen är signerad formgivarduon Bernadotte & Kylberg.
Vad var drivkraften och idén bakom NJRD, berätta om resan från det första fröet till denna kollektion?
- Vår främsta drivkraft är att hylla det skandinaviska designarvet. Det finns också något lockande och ovisst i att ta en produkt från en första skiss på papper, vidare till en 3D-prototyp och slutligen en färdig produkt. NJRD:s formspråk bygger på grafiska linjer, kubism och ett ständigt utforskande av möten och mellanrum i våra ritningar - vi vill få hjärnan att arbeta och betraktaren själv att göra sin tolkning.
Hur har resan med NJRD skiljt sig mot era tidigare projekt, där ni främst skapat design åt andra varumärken?
- Som designduo har vi tidigare gått in i rollen som konsulter, axlat ett uppdrag och haft ett befintligt design-DNA att ta hänsyn till. I skapandet av NJRD har vi fått sätta ramarna för att bygga något eget och nytt. Det är utmanande att vara vår egen jury och hela tiden driva oss själva ett steg till, men det är också så något helt nytt tillåts växa fram.
När NJRD lanserades förra året var det med kollektionen Shapes. Jaquardvävda bomullsfiltar samsades med ull- och kelimmattor och porslin. Färg och form möttes i produkter som omfamnar våra skandinaviska hem. I år kommer nya kollektionen Edges. I Edges ser vi åter den grafiska ådran i taktil design som väcker våra sinnen och som tydligt utforskar vad som händer när design fårförflyttas och utvecklas. Edges för NJRD in i en mer mättad färgskala, denna gång med inspiration från de skandinaviska kustlinjerna, men håller samtidigt fast vid passionen för de starka färgerna som har sitt fotfäste i vårt kulturarv.
Vad blir nästa steg i NJRD:s resa?
- Utan att avslöja för mycket kan vi lova att kollektionerna både kommer att breddas och fördjupas med fler produkter och kategorier. Varumärket är ungt och vilar i sin vagga nu, men vi har stora drömmar om att skapa ett skandinaviskt varumärke som består.