FRI FRAKT ÖVER 495 KR*

PRISGARANTI I 30 DAGAR

ÖVER 125 ÅR I BRANSCHEN

BLI MEDLEM & FÅ 100 KR RABATT*

Logga in
|

Black Week event: Minst 20% rabatt på utvald design*

Kunskap & inspiration/Reportage/Designporträtt/Anya Sebton
Palais royal matbord i vitbetsad ek från Asplund. formgivet av Anya Sebton, här med två matchande stolar i ek.

Designporträtt

Anya Sebton - Tillit till skapandet

Hennes möbler har exploderat i James Bond-¬ lmer, skänkt vila till långdistansresenärer och vunnit otaliga priser. Formgivaren Anya Sebton beskriver sig själv som en funktionell och analytisk designer som inspireras av mänskliga berättelser.
2022-10-31
Share article

Det är i mötet det händer. I Anya Sebtons stilsäkra möbler ­förs funktion samman med estetik och hantverk med teknisk kunskap. Flera av dem är redan klassiker som belönats med  designpriser och utmärkelser.

– När jag ser det på bild känner jag mig väldigt stolt. Det är något med proportionerna, att skivan ser ut att sväva. Anya Sebton ler över kaffekoppen.

Hon talar om matbordet Palais Royal som hon och Eva Lilja Löwenhielm designat f­ör Asplund och som slog ner i designvärlden med buller och bång f­ör några år sedan. Inspirationen till det sofistikerade bordet kommer bland annat från Paris, där designduon såg den franske konstnären Daniel Burens installation Les Deux Plateaux på slottet Palais Royals gård. Den består av svartvita pelare i marmor som på en och samma gång är samtida och historiska.

– Det var precis den mix vi var ute efter. Vår ursprungstanke var att undersöka det nordiska hantverket och samtidigt skapa något tidlöst, berättar hon.

Resultatet blev ett modernt bord som inspirerats av gamla  tiders kolonner och piedestaler. Det har en rund, fasad träskiva som vilar på en ganska smal pelare i trä. 

Porträttbild i svart-vitt på Anya Sebton
Palais Royal matbord i vitbetsad ek från Asplund, formgivet av Anya Sebton och Eva Lilja Löwenhielm, placerat mot vit bakgrund och dukat med ljusstake i mässing och porslin i vitt.
Palais Royal matbord från Asplund, formgivet av Anya Sebton och Eva Lilja Löwenhielm, här placerat mot mörk bakgrund i sällskap av två stolar i ek och försett med en svart vas och svart porslin staplat i hög.

MÄSSAN STANNADE UPP

Anya Sebton beskriver ofta formgivning som en undersökande process som bygger på analys och samarbeten, och det gäller i synnerhet utvecklingen av Palais Royal. Det krävdes många timmar vid ritbordet och i verkstaden ­för att f­å till den millimeterprecision som gör bordet utsökt. Hon och Eva Lilja Löwenhielm utvecklade bland annat ett specialverktyg f­ör att tillverka baspelarens yta, och de arbetade med tyngder i pelarens botten.

– Vi ville utmana de fysiska lagarna. Vi jobbade tätt med pro-duktutvecklare Sandra Asplund, vi blev som en trio som hetsade varandra f­ör att nå bästa resultat, berättar hon med ett skratt.

Det betalade sig. När bordet och dess mindre släktingar, sidobordet Petit Palais och soffordet Grand Palais,  presenterades på Stockholm Furniture Fair var det som om hela möbelmässan stannade upp.

– Varken vi eller Asplund hade varit med om något liknande. Palais-serien blev en dundersuccé, både bland privata och offentliga  kunder.

Då hade Anya Sebton och Eva Lilja Löwenhielm ändå haft stora framgångar tidigare, bland annat med den tidlösa skåp-serien Frame som de också utvecklade ­för Asplund. Och Anya Sebton hade på egen hand arbetat som inredare och designat möbler ­för bland andra Lammhults och Abstracta, alltsedan hon gick ut Beckmans School of Design 1996.

Palais Royal matbord i ek från Asplund, formgivet av Anya Sebton och Eva Lilja Löwenhielm, här med en staty och ljusstake på som ett vackert stilleben.
Frame vitrinskåp i färgen nordic blue från svenska Asplund, formgivet av Anya Sebton, här placerat mot vit vägg med grå matta framför och två större gröna växter i krukor bredvid på golvet.

FRAMGÅNGSRECEPTET

Nu, snart tre decennier senare, beskriver Anya Sebton tiden på Beckmans som formativ. Detta eftersom formlärare som Thomas Sandell och Jonas Bohlin ringde in kollegor från hela världen som kom och ­föreläste. Det ingöt självkänsla och tillit till det egna skapandet i klassen, känslor som Anya Sebton börjat nära redan som barn i en konstnärlig familj.

– Min mamma var otroligt kreativ och tillåtande. Jag och min syster målade och byggde stora legostäder som vi tände  stearinljus i, minns hon.

– Tilliten till det egna skapandet, som mamma gav oss, har varit oerhört viktig i mitt yrkesliv. Jag tar mig själv på allvar och räknar med att andra ska göra det.  

Den inställningen har visat sig vara ett framgångsrecept. Anya Sebton visste tidigt att hon var intresserad av offentliga miljöer och som nyutexaminerad fick hon kontrakt med Lammhults f­ör att utveckla stolar f­ör Arlanda flygplats.  Sittmöbeln Multiplicity finns fortfarande på långdistans piren F och Anya Sebtons porträtt är ett av dem som välkomnar  resenärer i ankomsthallen.

– Det off entliga rummet är spännande. Titta på formgivare som Arne Jacobsen och Børge Mogensen, de började jobba mot det offentliga rummet men senare hamnade deras möbler i hem eftersom de är sådana designklassiker, säger hon.

- Dina möbler har också varit med i Hollywoodfilmer, inte sant?

– Ja, i James Bondfilmen Spectre står min Area Easy Chair i en bar i skurkarnas högkvarter, som senare sprängs i bitar. Och min barstol Millibar har  figurerat i  filmer och i en Missy  Elliott-video. Som kontrast är barbordet Millibar med i nästan alla svenska partiledardebatter...

KRAMAR TRÄD

Anya Sebton har byggt sin karriär på mångåriga, kreativa samarbeten med producenter hon står nära. Hon säger sig aldrig rita ­för ritandets skull, hennes möbler växer snarare fram ur välanalyserade behov.

– Jag är inte intresserad av att spotta ur mig produkter.  Modeflugor ­föder ångest, de rinner ur tiden, påpekar hon.

I dag delar hon en studio i Hornstull i Stockholm med stora delar av den närmaste familjen. Anya Sebton säger sig vara glad över att hon och maken Frédéric, som arbetar som  creative director, fick sina två söner så tidigt, redan innan hon började på Beckmans. Det gjorde att de lärde sig att  strukturera tiden. Det gör också att Anya Sebton är ­förhållandevis okänslig ­för var hon arbetar. Så här efter covidpandemin sitter hon ganska ofta hemma i den ärvda funkisvillan i Duvbo i Sundbyberg, varifrån hon kan ta skogspromenader med familjens lagottohund Ella.

– Jag är en trädkramare på flera plan, jag älskar att arbeta i trä. Men jag är också väldigt intresserad av SSAB:s framställning av fossilfritt stål. Vi måste kunna erbjuda nya, hållbara material och stål, liksom trä, har väldigt lång räckvidd, säger hon.

-Hur ser det ut hemma oss er, är huset fullt av Palaisbord?

– Haha, nej, jag har knappt något av det jag ritat hemma. Jag är minimalist och Frédéric älskar prylar. Vi har ärvt många saker och äger mycket konst, jag skulle säga att hemmet är en lugn bas som är väldigt personlig.

I nuläget skissar Anya Sebton på nya möbler ­för flera av sina uppdragsgivare. Inspiration kommer till henne när hon minst anar det, som när hon plötsligt ser en vinkel på ett ryggstöd i en bild i en tv-dokumentär.

– Jag tittar mycket på samtida konst och foto och jag lyssnar på allt från jazz till Frank Ocean. Men fram­ör allt ser och läser jag biografier. Jag vill höra vad andra människor   finner intressant, livshistorier är det jag går i gång på.

Petit Palais sidobord i dusty pink och Palais soffbord i vitbetsad ek, här placerade på mönstrad matta framför beige soffa med rosa kuddar.
Frame vitrinskåp i färgen dark sand från Asplund. formgivet av Anya Sebton
Otto spegel i färgen brons från Asplund, formgiven av Anya Sebton
Petit Palais sidobord i vitbetsad ek från Asplund, formgivet av Anya Sebton

3 x Anya Sebton

1. Frame Semi vitrinskåp för Asplund

-Frame är en ganska stor förvaringsserie som andas nordisk minimalism och som handlar om möten mellan olika material. Vi ville visa hur en form kan lyftas genom att man tillsätter ett annat material – exempelvis något i metall eller ett läderklätt handtag. I just vitrinskåpet har vi dessutom arbetat med mötet mellan det gömda (eller kanske det stökiga) och det öppna, efter-som skåpet har en del i trä och en i glas.

2. Spegel Otto för Asplund

-Spegeln heter Otto för att namnet lyder likadant även bakochfram – så som man läser i en spegel. När vi tog fram Otto utforskade vi spegelns ofta förstorande eff  ekt på ett rum och vi valde att placera hyllan mitt i glaset, som en horisontlinje som kan spegla något vackert både uppåt och nedåt. Jag älskar den visuella lek som uppstår när något re  ekteras i en spegel, det får mig att tänka på hur det var att gå i Lustiga huset som barn.

3. Petit Palais sidobord för Asplund

-Sidobordet presenterades tillsammans med de andra borden i Palais-serien på möbelmässan 2018. Det var otroligt kul att vara med om en lansering där man själv häpnar, att se en produkt gå så rakt in på marknaden. Sidobordet ­  nns i   era utföranden och färger, själv skulle jag gärna ha ett hemma själv som sängbord.

Stina Bjerson
Skribent

Produkter av Anya Sebton

Se fler

c/o Svenssons

Följ oss