FRI FRAKT ÖVER 495 KR*
PRISGARANTI I 30 DAGAR
ÖVER 125 ÅR I BRANSCHEN
BLI MEDLEM & FÅ 100 KR RABATT*
Välkommen till vad man skulle kunna kalla en ”sofistikerad tomteverkstad”, säger Henrik Ljung, vd på DUX, och gläntar på dörren till den gamla möbelfabriken i lilla Sösdala i Skåne. Platsen är helig mark för familjeföretaget som har funnits här sedan början av 1940-talet.
En otalig rad Jetsonfåtöljer och andra designklassiker har producerats i fabriken. Numera är det även en experimentateljé och ett stopp som produkterna gör för att få sin sista touch och kvalitetssäkras innan de skickas vidare ut över hela världen. I ett hörn står en apparat som liknar en kaffepress där knapparna till möblerna tillverkas för hand, fårull och läder ligger i fina högar runtom oss och på lagret hittar man 300 fötter som ska monteras på fåtöljer. Dynor från Portugal kommer in i ena änden och stommar klistras med en exakthet som kräver sitt hantverk innan de åker ut i andra änden.
– Det tar ett år att lära sig den kunskapen, säger Henrik, och förklarar att det har med limmet och luftfuktigheten att göra. I ett rum finns Bruno Mathssons skisser över designklassiker som fåtöljerna Karin och Eva. Den sista är döpt efter Henriks mamma. Längst in i fabriken finns rummet där superhemliga prototyper dissekeras och diskuteras högljutt på skånska. Det råder ingen tvekan om att det är högt i tak på DUX och att man känner varandra sedan länge. Här finns det folk som har jobbat i över 40 år och som har sett den ena generationen Ljung ta över efter den andra.
Börjar med Efraim Ljung, chokladfabrikören som 1924 åkte till New York och sov så gott på ett hotell att han sprättade upp sängen för att ta reda på hemligheten med den goda sömnen. Han såg fjädrande spiraler och fick en idé. Medan han sedan sydde ihop madrassen igen hade han redan smitt planer på hur han skulle kunna utveckla tekniken och göra affär av det. Två år senare lanserades den första DUX-sängen, med en spiral som var utöver det vanliga. I dag tillverkas den av företagets egna fabriker, utav en egenutvecklad spiraltråd och med en teknik det hela tiden filas på för att vara ett med tiden. Men allt berättar man såklart inte. Vissa delar av tekniken är lika hemliga som receptet på CocaCola. Nyfikenheten som drev Efraim då är också något som har gått i arv till den fjärde generationen Ljung:
– Jag har aldrig sovit i en hotellsäng utan att jag rivit upp lakanen, tagit reda på vem som producerat den eller testat hur den sitter fast i gaveln, säger Henrik. Jag har alldeles för många bilder på sängar i min telefon. Men att göra så är ett väldigt bra sätt att få gratis information om branschen – och hitta bra säljargument för våra egna sängar.
Men även om du aldrig sovit i en DUXsäng har du förmodligen kommit i kontakt med DUX-spiraler. De finns i Londons tunnelbana, i X2000säten och i sängar på svenska ubåtar (!). Överallt där bekvämlighet står högst på listan. Men det är inte bara funktionen som gett DUX stjärnstatus, snygg modern design är företagets andra käpphäst. Det sista har de bland annat samarbetet med designern Bruno Mathsson som inleddes under 1960talet att tacka för. Eric Ljung, Henriks farfar, hörde av sig till designern och på den vägen är det.
– Visserligen var Eric och Bruno inte så väldigt förtjusta i varandra som personer när de först träffades, men de var båda rationella människor som insåg att de behövde varandra och en fin vänskap växte fram mellan dem, berättar Henrik.
Mathsson hade behov av en producent som förstod sig på hans idéer och som kunde förverkliga den avancerade teknik som behövdes, och det kunde DUX. Plus marknadsföra möblerna! Och DUX, de ville göra möbler för att bredda sitt utbud.
– Eric och Bruno hade en respekt för varandras kunnande som gjorde att de kunde vidareutveckla många funktioner. Jetsonstolens ”minne”, att den vickar tillbaka till sitt ursprungsläge, är en sådan sak. Självklart känns det lyxigt att ha en sådan designskatt i fabriken att ösa ur och inspireras av.
Men DUX nöjer sig inte med att vila i arkivet som alltså är proppfullt av designklassiker. De vill också vara med och lansera morgondagens klassiker. I modern tid har de därför samarbetat med designtrion Claesson Koivisto Rune, den danska designstudion Norm Architects och Carl Hansen.
– Vi håller alltid utkik efter duktiga formgivare och har en extra koll på nyexaminerade studenter. Dessutom har vi en enorm kunskap internt som vi gärna tar vara på.
– Personligen har jag ett stort designintresse, fortsätter Henrik och berättar att han tycker att Emecos Navy Chair som görs av CocaCola-petflaskor är ett jättebra exempel på bra formgivning och storytelling.
Här har man tänkt klassisk form och hållbarhet samtidigt som man värnar om naturen. Den är han avundsjuk på. Egentligen finns det inte så mycket annat att vara avundsjuk på. DUX metoder och varumärke ligger helt rätt i tiden. De satsar kompromisslöst på hantverk och kvalitativa material med miljö och hållbarhet i fokus.
– Vi märker absolut ett stort engagemang för de frågorna hos våra kunder. De frågar om materialval och hur produkterna är utvecklade, de är måna om hur möblerna är gjorda helt enkelt och det är ju vi med. Vi drar oerhört medvetna riktlinjer för produktionen, så för oss är det toppen när de ifrågasätter och undersöker oss. Vi vet att de kan sova gott i våra sängar.