FRI FRAKT ÖVER 495 KR*
PRISGARANTI I 30 DAGAR
ÖVER 125 ÅR I BRANSCHEN
BLI MEDLEM & FÅ 100 KR RABATT*
Inte alla promenader under pandemin mynnade ut i ett nytt designvarumärke, men det gjorde det för Kristina Tjäder och Robin Teigland. Väninnornas gemensamma hundpromenader i Ekbacken, Stocksund skulle bli början på något nytt, när förtroliga samtal om fiskehamnen i Portugal där Robin gärna tog sig ut med surfbrädan – ledde till en konstellation av en modedesigner, en universitetsprofessor och tre unga ingenjörer som valde att starta designvarumärket Ekbacken Studios. Tre världar, fem bakgrunder men ett gemensamt mål; att skapa en bättre framtid med hjälp av hållbar design och ett starkt formspråk som bjuder in till en ny era där forskning, teknik och design naturligt möts.
- Vi har inte en traditionell bakgrund som möbeldesigners, säger Kristina Tjäder.
- Vi är ingenjörer, en professor och en modekreatör men gemensamt har vi ganska stor kunskap kring miljö och formgivning – och tror vi kan agera lika mycket opinionsbildare som inspiratörer.
Eel sidobord & loungestol - uttrycksfulla designpjäser som omdefinierar vad lyx kan vara och bli.
Fiskenäten som blir råvaran till Ekbacken Studios, kommer från fiskemän i Portugal som inte längre har behov av sina nät.
Tre minuter in i vårt samtal med Kristina Tjäder och Karoline Teigland, två av Ekbacken Studios medgrundare, blir det väldigt tydligt att Ekbacken Studios 2022 startade ur ett genuint engagemang för möbler som kan vara en del av en cirkulär, hållbar produktion.
Allt börjar med fiskenät som inte längre fyller en funktion och kommer direkt från fiskemännen i den lilla hamnstaden i Portugal. Fiskenäten tvättas och rensas från skräp, sorteras efter färg och mals ned. Kvar blir små bitar av fiskenät som kombineras med stenmineral, vilket gör materialet starkare. Detta skapar nya granulat, små plastgranulat, vilket blir den nya råvaran som så småningom resulterar i en färdig möbel.
- Den processen sker i Portugal och råvaran skickas till oss i Sverige där vi har produktionen på lite olika platser runtom i landet, berättar Karoline.
Fiskenäten tvättas, rensas, sorteras efter färg och mals sedan ned.
- Själva designen på säg, Eel, är en digital fil som läggs in i en mjukvara där datorn säger exakt hur robotarmen ska gå i maskinen. Därefter är det en sorts G-kod som skrivs ut och den säger exakta koordinater och hur mycket material som kommer ut.
- Den skissen går från min dator till 3D-printern som läser av G-koden och det som händer då är att råvaran, dessa små plastgranulat, de läggs i en tork och torkas och åker därefter upp i maskinen där de smälts i en extruder – lite som en sprits och spritsas ut efter de koordinatorer som G-koden sagt åt den att den ska läsa av och då bildas produkten lager efter lager, säger Karoline och Kristina flikar in:
- Jag brukar förenkla det och säga att det är som att baka, när man spritsar en tårta, säger Kristina med ett leende. Man skulle tro att varje produkt kan ha exakt samma kod, men det komplexa är att de inte riktigt kan det utan koden behöver justeras något, så varje produkt är egentligen unik.
Tekniken armerar materialet så det håller bättre för råvaran som har fler skavanker än ett jungfrumaterial, men däri ligger också charmen för när 3D-printern är klar står en nyproducerad möbel i rummet som redan är fylld med historia.
Den färdiga möbeln bildas genom lager efter lager, efter att maskinen "spritsat" ut designen efter de koordinater som G-koden sagt åt maskinen att läsa av.
Karoline och Kristina får 3D-processen att låta enkel men det tillkommer utmaningar även i en hållbar process, där framför allt kvaliteten på det återvunna materialet är en utmaning varumärket ställs inför.
- Det som är bra då, är att om det är så att produkten inte uppnår de krav som vi sätter [på kvaliteten] så kan vi mala ned materialet igen och återanvända det för en ny produkt så det blir inget avfall på så sätt, berättar Karoline.
Eel - skulpturala designpjäser med en historia att berätta.
Från avfall till framtida designklassiker.
Det cirkulära förhållningssättet till designprocessen var viktigt för starten av Ekbacken Studios.
- Vi vill verkligen hjälpa till att minska avfallet i världen, Earth overshoot day var igår (reds.anm 2/8) och vi vill vara med och bidra till att den kommer senare och senare, säger Kristina.
Den första, tongivande kollektionen för Ekbacken Studios är en vacker hyllning till råvaran och platsen den kommer från. Med namn som Eel, Water Lily och ett starkt skulpturalt formspråk som har den subtila förmågan att balansera konst och mode med funktionell inredning – bjuder den första kollektionen in oss till en undervattensvärld där vår framtid ligger.
Och vad framtiden väntar för Ekbacken Studios är ännu ett tomt blad att skrivas. Ekbacken Studios är ett ungt varumärke med höga ambitioner. Deras mission att omdefiniera vad lyx innebär är inte en enkel bedrift men de är på god väg. Idén att funktionslösa fiskenät från Portugal kan bli iögonfallande design i våra skandinaviska hem är briljant. I stället för att fiskenät blir oönskat avfall med hög miljöpåverkan, förvaltas och förvandlas det hos Ekbacken Studios till framtida designklassiker och det hela låter som en modern saga. Som en gång började med en professor, en modekreatör och tre ingenjörer. Tillsammans visar de hur branschöverstigande samarbete kan bana vägen för en ny era inom inredning och design där kunskap, teknik och passion samspelar för att utmana traditionella tankesätt.
- Våra möbler är kanske inte så traditionella i sitt formspråk, skandinavisk design är mer tystlåten men dessa talar betydligt högre om man säger så. Men det vill vi också. Det inspirerar folk att våga mer färg och form och plockar man in en sådan här pjäs bland sina övriga möbler så skapar det en annan dynamik – det blir lekfullt och elegant på samma gång.
- Och sen är det också kul att ha en pjäs som faktiskt har en historia att berätta, avslutar Kristina Tjäder.