FRI FRAKT ÖVER 495 KR*

PRISGARANTI I 30 DAGAR

ÖVER 125 ÅR I BRANSCHEN

Bli medlem & få 100 kr rabatt*

Logga in
|
Kunskap & inspiration/Reportage/Designporträtt/Filtar för generationer

Designporträtt

Filtar för generationer

Klippan Yllefabrik med sina filtar och plädar grundades för 140 år sedan. Ändå känns konceptet mer modernt än någonsin. Vi har gått bakom kulisserna på en svensk klassiker.
Onsdag 23 oktober 2019
Share article

Länge var Sverige Yllefiltens rike. Tågresenärer svepte den om sig när nattkylan slog till. Soldater kröp ner i logementens slafar där den sträckts över snövita sänglinnen. För att inte tala om de miljontals hemmen där ”gråbeige filt ovanpå manglade lakan” var bäddningskombinationen som gällde. Men så kom det effektiva påslakanet med det skönt fluffiga innertäcket och yllefiltens första dödsstöt var ett faktum.

– Vi spann och levererade ullgarner i stor skala till industrin och privatpersoner, men så minskade efterfrågan drastiskt, också på grund av den allmänna krisen inom textilindustrin, säger Pernilla Roos, vd för Klippans Yllefabrik.

– Läget blev till sist akut, så då tänkte vi: Hur kan vi utveckla oss och arbeta vidare? Svaret för Klippan Yllefabrik, som grundades för 140 år sedan, blev att ”förändra fabrikens produkter inom det område man behärskade bäst, det vill säga ullen”. Och ge sig i kast med det man inte gjort förut. Alltså̊ skapa egna produkter av garnet som tidigare lämnats till marknaden att göra något av. Väva ihop det till något människor kunde tänkas vilja använda och omge sig med.

Fabrikens väg ur krisen och nyckel till framgång blev en traditionsömsint men samtidigt djärv uppdatering av tupplursälsklingen pläden. Och en estetiskt omvälvande förvandling av yllefilten, som nu alltså̊ fick sin revansch och comeback.

– Filten, som är dubbelvävd och därför håller värmen extra bra när det behövs, ansågs lite mossig när vi tog itu med den. Så det var avgörande att den fick ett modernt uttryck, den fick inte se ut som den stickiga grejen man vuxit upp med! Nu har yllefilten blivit en designaccessoar och inredningsdetalj som man har framme i sitt vardagsliv i stället för något man gömmer undan i sovrummet.

– Pläden är lättare och luftigare, något man snabbt sveper om sig. Också den låter man ligga framme. I en neutral inredningsbas kan de båda bli den där accenten som lyfter hela rummet. När vi gjorde vår kursändring fick vi kontakt med en rad duktiga formgivare. Det handlade om att skapa nya mönster och skruva upp färgpaletten. Och att ge traditionella mönster som fiskbensmönstret en ny twist, leka med proportionerna.

Produktutvecklingen sker i Klippan i Skåne, basen som kunde klara tillverkningen fann de i Lettland. På fabriken utanför Riga kardas ullen, spinns och färgas. Inne i Riga ligger väveriet där plädarna och filtarna vävs fram på en stor rulle, ”ungefär två̊ hundra filtar eller plädar åt gången”

Därefter bland annat: tvätt och borstning ”så att de blir mjuka och fina”. När det rör sig om plädar blir det dessutom knytning av fransar.

– Det är väldigt roligt att röra sig i tillverkningen. Att känna lukterna i färgeriet och när man kommer in i väveriet, det är fantastiskt att se maskinerna i arbete! Och så beredningen, där vi ångar dem och drar ut dem till rätt storlek. Det ska sägas att detta är ett företag med djupgående familjerötter. Det var nämligen Pernillas, häng med nu, farfars farfar som grundade det för 140 år sedan. Han hette Jöns Petter Magnusson, jobbade som spinnmästare och beslutade sig för att starta eget i slutet på 1800-talet. I dag har Klippan Yllefabrik och dess plädar och filtar blivit ett begrepp förutom i Sverige, till exempel i Storbritannien.

– De har samma plädtradition som vi, och sedan är det Japan där de är fascinerade av skandinavisk formgivning och uttrycket vi har.
Till sist: Hållbarheten. Där det handlar om kvaliteten, förstås. Slitstyrkan.

– För oss är det väldigt viktigt med råvaran. Och vi vet hur man köper in ull.

Hur går urvalet till? 

– Det handlar om typen, alltså̊ rasen av får eller lamm. Vilken del av djuret som ullen kommer ifrån, och sedan ska man blanda rätt!


Vad händer annars? 

– Har man för mycket korthårig ull noppar det. Den korthåriga ullen är mjuk och fin, men måste stabiliseras för att garnet ska hålla. Kunskapen sitter i väggarna hos oss. Förresten är det min far Gösta som sköter detta! Men hållbarhet handlar också om miljön. Om man mot förmodan i tillfällig sisinnesförvirringkulle vilja låta sin Klippanpläd återgå̊ i kretsloppet är det bara att lägga den på komposten, garanterar Pernilla. Det rör sig även om grönt tänk i vidare mening.

– Vi var tidigt ute med att ha en miljö̈profil på vår tillverkning och jobbar hela tiden med att hitta hållbara kvaliteter och blandningar. Vi har också börjat använda svensk ull, säger Pernilla Roos.

– Och så är det detta man kallar spårbarhet. Vi får allt oftare frågor om varifrån ullgarnet i våra produkter kommer. Då är det skönt att kunna säga: japp, det vet vi exakt, för vi tillverkar det själva.

Ur c/o Svenssons hösten 2019

c/o Svenssons

Välkommen till oss!

Följ oss