FRI FRAKT ÖVER 495 KR*
PRISGARANTI I 30 DAGAR
ÖVER 125 ÅR I BRANSCHEN
Bli medlem & få 100 kr rabatt*
Knepet för att få en designduo att bestå i decennier är – enligt Mats Broberg och Johan Riddarstråle – att inte vara rädd för att bli osams. För det blir man ibland. – Ja, haha. Knepet är att alltid komma ihåg att sätta produkten i mitten i stället för sig själv, och att enas om att det vi gör alltid ska bli så bra som möjligt, säger Johan Ridderstråle och lägger till att det också hjälper att de alltid har en producent med i bilden som en tredje medarbetare. Designduon Broberg & Ridderstråle närmar sig sitt 20-årsjubileum. Mats och Johan fann varandra redan på utbildningen på Konstfack, började jobba ihop, blev upptäckta ihop och när det blev dags att skicka en faktura ihop fick samarbetet till slut bli ett företag ihop. Spola fram till 2020 och mängder av designpriser sätter guldkant på firmans webbplats. Att utmärkelserna handlar om allt från Designer of the Year till Storage of the Year, Best Domestic Appliance och Carpet of the Year avslöjar bredden i formgivarnas portfölj. Från moderna designklassiker som bordsserien Tati för Asplund och ljusstaken Gloria för Klong till stekpannor, hatt- hyllor, grillar och vattenkannor. Kan det verkligen finnas en röd designtråd mellan en pizzaugn, en soffa och en oljelampa? – Vår design brukar vara finstilt med en tweak. Vi gör inte produkter som står och skriker, utan de kännetecknas av ett lugn – men med något lite extra, berättar Mats Broberg. Designprocessen på BRDA:s kontor är oftast densamma. Mats och Johan ”skissar” muntligt, genom att berätta om sina idéer för varandra. Från det hamnar någonting på papper, för att sedan läggas undan och få vila någon dag. Sedan är det dags att kika på det igen. ”Har det något? Eller är det skit?”
Efter snart två decennier ihop kan de varandras formtalanger utan och innan, och något nedskrivet manifest eller någon uttalad designfilosofi behövs inte. – Det vi gör ska på något sätt sjunga, säger Mats. – Det är ganska lätt att rita något som är snyggt, men om det ska hålla för ögats slitage måste man också ladda designen med något annat värde. Den röda tråden är nog att vi skalar bort så mycket som möjligt. Enkel och ärlig form, men med något unikt som gör att det skiljer sig från mängden. Johan lägger till att kopplingen till rummet också är central i allt duon gör, och att all design ska fungera i riktiga hem. Varje ny produkt blir en prototyp som tas hem och testas hemma hos dem själva. Är proportionerna rätt, storleken perfekt? – Det brukar sitta ungefär, men inte riktigt. Min första tanke är alltid ”oj, vad stor den blev” när något landar hemma hos mig. Så oftast tänker jag att den ska bli tio procent mindre när den är färdig, berättar Mats. Båda formgivarnas hem är möblerade med egen design, men också under konstant förändring. När varje arbetsdag handlar om att färdigställa något till så nära perfektion som möjligt får hemmen gärna vara ett pågående projekt som aldrig blir riktigt färdigt. I Johan Ridderstråles fall är projekt Hemmaplan lite extra ofärdigt just nu, eftersom han precis flyttat och dessutom blivit pappa. Något som förstås påverkar allt i livet, inte minst fritiden. – Både jag och Mats brukade skjuta pilbåge, som ett sätt att balansera jobbet. Men nu skulle jag säga att jag ägnar min fritid åt att vara pappa, haha.
Det personliga, ofärdiga projektet är också en bra beskrivning på Mats Brobergs drömuppdrag. Ett eget fritidshus, i behändig storlek på kanske 75 kvadratmeter, närmare bestämt. – Jag tycker det mindre är mer intressant, eftersom det krävs att man tänker till och tar vara på de ytor som finns. Det vore roligt att göra ett mindre, väldigt formbart hus – inget flashigt, utan enkelt och snyggt, säger han. Både Johan Ridderstråle och Mats Broberg är även inredningsarkitekter, och under en stor del av karriären upptog den typen av uppdrag inte sällan hälften av deras tid. Men de senaste åren har de medvetet skalat upp formgivningsdelen av firman, på bekostnad av inredandet. – I början handlade det ju om ekonomi, att vi behövde de uppdragen för att få in tillräckligt med pengar. Men ju mer vi växer i namnkunnighet som formgivare, desto viktigare har det blivit för oss att bara ta oss an de inredningsuppdrag som känns riktigt roliga, säger Johan, och Mats fyller i: – Vi har också sagt nej till många uppdrag för att det inte känns som att de skulle ta oss framåt. Skulle det komma ett uppdrag där det också kan tänkas växa fram en möbelkollektion under projektets gång säger vi ja, till exempel.
Under de 20 år som gått har branschen också genomgått en förändring. Från en ganska sluten bubbla där inredningstidningarna var den enda länken mellan producent och konsument verkar Broberg & Ridderstråle nu i ett medielandskap där varje formgivare kan ratta sina egna sociala kanaler, där varje producent har ett skyltfönster i digitala medier, där inredningsbloggare spelar en minst lika stor roll som inredningsmagasinen för konsumenterna och där tempot är betydligt högre. – Det är lite tråkigt att se hur få tidningar som finns kvar, och hur det nya medielandskapet gör att alla arbetar på ett annat sätt. Nu är det en flod av grejer, bildmaterialet är ett helt annat och sociala medier har tagit över. Instagram – vi var ju sist av alla där, säger Mats med ett skratt. – Vi gjorde dessutom alla fel man kan göra, vi öste ut alla våra bilder på en gång och trodde det fungerande som en portfolio – folk undrade vad fan vi höll på med! Har ni kommit i fatt? – Nja. Många producenter är ju jätteduktiga på sociala medier, så vi låter dem göra sin grej. Vi lägger mest ut när vi verkligen har något att berätta, säger Johan.