FRI FRAKT ÖVER 495 KR*
PRISGARANTI
ÖVER 125 ÅR I BRANSCHEN
Vad är framgångsfaktorn bakom HAY?
– När jag och Rolf startade företaget var vi fast övertygade om att produkterna och mönstren alltid skulle stå i centrum och vara hjärtat av företaget. Och jag tror att det är en av anledningarna till att vi har lyckats, vi har behållit vårt mantra. Men bakom kulisserna är den främsta orsaken till vår framgång ett fantastiskt team på alla nivåer.
Vad inspireras du av?
– För mig är det Japan, Indien, lopp marknader, fabriker, vänner, konst, gallerier, utställningar och modebranschen.
Vilken produkt är du mest stolt över hittills?
– Det som gör oss mest stolta på HAY är inte en särskild produkt, utan kulturen inom företaget. Vi har skapat så många vackra produkter med några av de bästa designerna inom branschen, och vi hoppas få fortsätta med det i många år.
Vilken HAY-produkt är en framtida klassiker?
– När det gäller våra möbler tycker jag att många har klassikerpotential, såsom stolen About a Chair, hela Palissadekollektionen och Elémentairestolen för att nämna några. Vad gäller våra accessoarer jobbar vi mer med samtida trender, mode och färger. Med det sagt tror jag ändå att en produkt som brickan Kaleido har goda chanser att blir en klassiker, precis som vår kaffe -och tekanna av George Sowden och tandborsten Tann.
Har du något drömprojekt?
– Jag tycker att vi alltid är mitt i ett drömprojekt. Det faktum att vi har så många begåvade människor som arbetar med oss och att HAY finns på så många ställen i världen gör att vi lever mitt i drömmen.
Hur är det att jobba tillsammans med sin partner?
– Jag och Rolf är en bra match både privat och som partners i HAY.
Vad arbetar ni med just nu?
– Nya produkter av George Sowden som ansluter till den nuvarande kollektionen, nya textilier och mattor, fler föremål till köket, många nya förvaringsaccessoarer för att organisera hemmet. Och vi har just introducerat en superfin alltiallobag som förhoppningsvis kan hjälpa till att eliminera plastpåsarna från stormarknaderna.
Var befinner sig HAY om tio år?
– De produkter vi skapar i dag ser ganska annorlunda ut än de produkter vi gjorde för tio år sedan, men de är designade efter samma värderingar som vi hade från början. Så om tio år är utgångspunkten för nya produkter exakt densamma som när vi började, men förhoppningsvis har vi expanderat ännu mer och vuxit i USA.
Vad vet du nu som du inte visste när ni startade HAY?
– Allt! Jag var bara 23 när vi startade företaget, så jag visste inte mycket. Men ibland är det bra att våga hoppa! Den svåraste delen av att driva verksamheten är att bli större och samtidigt behålla den personliga känslan.
Om du blir bortbjuden på middag, vad tar du med dig?
– Jag gillar att skapa presenter av vardagliga föremål, till exempel två kökshanddukar, några svampar och diskmedel. Det vanliga men genomtänkta kan resultera i en perfekt present.
Favoritpryl hemma?
– Min familj, de är allt jag behöver. På riktigt är jag typen som aldrig har kökshanddukar till hands eller en vas när gästerna kommer med blommor. På det sättet är jag nog lite av skomakarens barn.
Ur c/o Svenssons våren 2019