FRI FRAKT ÖVER 495 KR*
PRISGARANTI I 30 DAGAR
ÖVER 125 ÅR I BRANSCHEN
BLI MEDLEM & FÅ 100 KR RABATT*
Hedda karmstol, handsnörad & formgiven av David Ericsson för Gärsnäs.
Det går aldrig riktigt att veta vad som väntar innanför väggarna hos storspelare inom skandinavisk design. Det finns alltid ett nervöst pirr i magen över att få gå bakom kulisserna hos varumärken med stora namn. Kommer de leva upp till den vördnadsamma bilden i ens huvud? Eller kommer illusionen rasa ihop som en svagt komponerad stol som inte klarade pressen? Om du någonsin suttit i en Gärsnäs stol så vet du att den minst sagt klarar av pressen. Gärsnäs vacklar inte, utan påvisar en kraft i hantverk och formgivning få förunnat.
Gärsnäs startade 1893 och tillverkade till en början stilmöbler för att under 1960-talet röra sig mer mot offentliga miljöer. Idag är Gärsnäs ett familjeföretag på alla sätt – inte minst tack vare deras frontfigurer Gustav, Anna och Dag Klockby, samt Annas far och en av vår tids största möbelformgivare – Åke Axelsson.
Dag & Anna Klockby tog över Gärsnäs 2003.
Foto: Ida Borg
Åke Axelsson är en av Sveriges största möbelformgivare och hjärnan bakom bland annat Gärsnässtolarna Gästis, SAR, S217, Wood och Light & Easy.
Foto: Lennart Durehed
Känd för designklassiker som S217 och Gästis, har inredningsarkitekten och möbelsnickaren Åke Axelssons design varit vägledande för utformningen och styrkan i Gärsnäs.
- Åke är som trästommen för Gärsnäs, där andra formgivare blir grenar, säger Dag Klockby, för att beskriva Gärsnäs formgivning och arbete med några av våra främsta möbelformgivare som inkluderar namn som David Ericsson (Hedda & Petite), Pierre Sindre (Dandy & Day) och TAF Studio (Bleck-serien) som några av människorna bakom möblerna.
Med en omsorgsfull hand och hållbarhet i fokus, har Åkes design fyllt offentliga som privata rum i över 60 år. Visst förstår man då att samtalen hos familjen Klockby/Axelsson passionerat kretsande kring formgivning. En passion som sedan 2003 varit drivande i möbelvarumärket Gärsnäs efter att familjen tog över som ägare och som är påtaglig i våra samtal. För en kort stund i tiden, får jag nästan uppleva hur samtalen runt middagsbordet gått. Energin är dynamisk, samspelet perfekt, drömmarna många och kunskapen stark.
Det vilar även en ödmjukhet över Gärsnäs lokaler, och bakom den pulserar passionen. Det, och doften av sågspån som gör att man skjutsas tillbaka till dagar i mellanstadiets träslöjdslokaler.
- Här kan du ta picknickkorgen ut till där din stol växt fram, säger Dag när vi visas runt den massiva fabriken som utgör Gärsnäs. Här är en stor del av virket lokalproducerat och leverantörskedjan stabil.
- Vi har en idé om att skapa QR-koder där du som konsument kan se vilken skog och trädstam som din stol kommer ifrån. Vi kan ge den typen av information. berättar Dag.
Vidare in i fabriken blir det tydligt att detta är en labyrint av ständig utforskning och insikt i vad det innebär att producera ett Gärsnäs-original. Vi guidas till där lokala bokvirket precis har kommit in. Här granskas varje planka noggrant för att avgöras om den är bra nog för att tas vidare in i produktionen. Ett arbete som under 50 år sköttes av en enda man.
- Fick ni inte panik när han gick i pension? Frågar jag Magnus, vd på Gärsnäs, med lite svårigheter att dölja min förundran över att endast en man skötte det arbetet.
- Jo, svarar Magnus och skrattar. Han förklarar hur upplärning av nästa trämästare var väsentligt, för här är det erfarenhet och människa, inte maskin, som avgör vad som är bra nog att slutligen bli en Gärsnäs-produkt.
Inne i Gärsnäs möbelfabrik utvärderas varje planka för att säkerställa att samtliga delar är bra nog för att bli en Gärsnäs-stol.
Precisionen i hantverket bakom Gärnäs-produkter väcker ren förundran. Här släpps ingenting vidare till nästa steg om inte det är perfektion.
När råmaterialet bedöms hålla den kvalitet Gärnäs är kända för, övergår produktionen till en teaterföreställning i möbelsnickeri. Varje del av en Gärsnäs-möbel har gått genom händer som noggrant väljer ut, sätter ihop, mäter, klipper, klär, testar – allt för att åstadkomma inget mindre än ren möbelkraft.
- Det vi alltid har strävat efter från allra första början, Dag och jag, är att vi ska kunna visa att det går att ha svensk produktion, berättar Anna.
- Och det är något som absolut inte har varit självklart. Det är ganska tufft, det är inga snabba pengar, men det är en otrolig tillfredsställelse när du kan få ut de här produkterna till alla världens finaste platser och privata hem [från Sverige]. Det är jag jättestolt över. Det är inte många år sedan man ifrågasatte varför vi inte la ut produktionen till Asien, men vi har aldrig sett någon anledning till det.
Bok, ask och ek är de huvudsakliga råvarorna i Gärsnäs produktion, där bok är enklast att böja.
Det krävs en stadig hand för att klippa i Tärnsjöläder - tur att Marita som jobbar i tapetseriet har 43 år av erfarenhet.
Vidare in i fabriken ser vi inkomna Gärsnäs-stolar från 1997 som skickats tillbaka till Gärsnäs för ny klädsel. Samma stol i nytt utförande ger ytterligare tjugo år av användning.
26 år senare hittar stolar tillbaka till möbelfabriken för att återigen tas omhand av Gärsnäs med ny klädsel och ny färg.
Gärsnäs är anrikt, det är kraft, det är svensk design som återfinns i regeringsbyggnader, restauranger, hotell och inte minst – i FN:s högkvarter i New York. Här finns mycket att vara stolt över, så vi måste fråga - Vad är du mest stolt över?
- Innovationsförmågan, vilket också kokar ned till själva fysiska produkten, som i mina ögon är världsklass, säger Gustav Klockby.
- Det finns väldigt spännande formgivning, idé och tanke bakom varje produkt som inkorporerar hållbarhetsstänket att man ska kunna renovera produkten efter x antal år om man vill det eller byta ut någon klädsel eller dyna. Att det nu kommer tillbaka S217-stolar från 60-talet för att kläs om med ny sists och få ny livslängd är häftigt.
Magnus är inne på samma spår:
- Vårt hållbarhetsarbete och våra renoveringar, att vi tagit det ett steg längre, svarar Magnus.
- Vi hade ett projekt för Göteborgsoperan tidigare, där alternativet de hade var att köpa nya, identiska stolar som vi en gång levererat för tjugo år sedan. Det var deras huvudspår, i stället för att renovera stolarna som en gång byggts för att renoveras, där hade Gärsnäs kommit rätt långt redan och vi lyckades driva igenom att renovera stolarna istället. Det är klart att det uppmärksammades, att lilla Gärsnäs med 25 anställda i produktionen klarade av en sådan volym under så pass kort tid.
- Hur många stolar var det? Frågar Anna.
- 1 300 stolar, svarar Magnus med stolthet i rösten.
Gärsnäs har mycket att vara stolta över och med all rätt. Så när mottagandet på möbelfabriken i Simrishamn är ödmjukt och varmt – raseras illusionen av ett ouppnåeligt varumärke och i stället växer det fram en bild av ett passionerat, familjärt möbelvarumärke med genuin kärlek för trä där hantverket lever och befäster Gärnäs position som jätten inom svensk möbeldesign.
Möbelkraft.
Foto: Angeliqa Daldorph, Ida Borg, Lennart Durehed.