FRI FRAKT ÖVER 495 KR*
PRISGARANTI I 30 DAGAR
ÖVER 125 ÅR I BRANSCHEN
BLI MEDLEM & FÅ 100 KR RABATT*
Tänk på en dansk stol. Chansen är stor att du ser Hans J. Wegners ikoniska "Y-stolen" även kallad Wishbone Chair eller kort och gott CH24. Med sin böjda rygg och armstöd i ett och det y-formade ryggstödet syns den överallt som en ikon för dansk möbelkultur. Y-stolen är nästan ett obligatorium i inredningsreportage och moderna hem, på kända restauranger, flygplatser och universitet.
– Den är inte bara en fantastisk matsalsstol utan också en helt unik stol med sina linjer. Dessutom kan du sitta i den i timmar utan att bli trött, säger Knud Erik Hansen, vd på Carl Hansen & Søn, möbelproducenten och familjeföretaget som tillverkar stolen sedan 1950.
– Y-stolen är exakt samma som när Wegner ritade den. Hur många vi har gjort är hemligt, men det är flera tusen om året. En enda förändring är att Wegner själv 1990 godkände en höjning av benen med två centimeter för att anpassa den till vår ökade medellängd.
Y-stolen är idag en produkt av både high-tech och hantverk. Programmerade CNS-fräsar skulpterar fram stolens 14 olika komponenter ur trästycken. Sedan tar möbelsnickarna vid. Varje Y-stol kräver omkring 100 olika moment innan den är färdig. Det tar flera veckor att slipa, putsa, olja och ytbehandla till den speciella finish som bara erfarna möbelsnickare kan åstadkomma. Att klä en stol för hand med 120 meters papperssnöre tar 45 minuter för en av fabrikens skickliga hantverkare. Y-stolen har många släktingar på Carl Hansen, men företaget är ingen total Wegner-maskin, utan tillverkar en bred palett av möbler, från den gyllene erans klassiker till ny design.
Carl Hansen & Søn säljer design av klassiska formgivare som Kaare Klint, Ole Wanscher, Børge Mogensen, Mogens Lassen Arne Jacobsen och Poul Kjærholm, vars allra första stolmodell, PK1 från 1955, togs upp igen tidigare i år. En annan nygammal relansering är Bodil Kjærs kollektion Indoor/Outdoor från 1959, en underbart saklig trädgårdsmöbel, så geometriskt balanserad att den också passar finfint i vardagsrummen.
I det helt moderna sortimentet finns möbler från bland andra österrikiska EOOS och designduon Strand & Hvass som sedan 20 år förnyar den danska traditionen. En världsstjärna som har ritat för företaget är den japanska arkitekten Tadao Ando. Hans The Dream Chair är en avancerad hyllning till Andos hjälte Hans J. Wegner. Ett spännande samarbete är den elegant internationella kollektionen Preludia, ritad av stjärnskottet Brad Ascalon i fabrikens första samarbete med en armerikansk formgivare.
– Brad tänker på alternativa sätt och designar produkter som samtidigt är eleganta och enkla. Han har en unik förmåga att lösa komplexa uppgifter med väldigt få komponenter. Det är ett sätt att tänka som öppnar oss på nya marknader, berättar Knud Erik Hansen.
Carl Hansen & Søn fick 1948 kontakt med den 34-årige uppmärksammade snickarmästaren Hans J Wegner. Han var då i färd med att undersöka kinesiska möbelförebilder i böcker, på museer och i målningar, bland annat stolar från Mingdynastin. Ur de historiska modellerna destillerade Wegner fram moderna stolar. Han använde ångböjt, basat trä för att skapa eleganta lösningar av ryggstöd som blev armstöd utan avbrott. Knud Erik Hansen träffade möbelmästaren under hans senare år.
- Han var engagerad och kompromisslös med tydlig känsla för sitt mål med en exceptionell förståelse för träarbeten. Han värderade enkelhet och komfort och var en sann minimalist. Han drevs av ett livslångt sökande efter den perfekta stolen.
Wegner såg företagets potential, dess kunskap, och under hans tre första veckor på fabriken ritades en serie kinesiskt inspirerade möbler, där den mest moderna var just The Wishbone Chair. Den sattes i produktion 1950. Hans Wegners abstraktion av historien blev ett trolleritrick med tiden. Tänk på bilar, tåg, flyg och inredning från 1950: det mesta är daterat i dag, men Y-stolen är ännu förunderligt tidlös och modern. Under de senaste åren har Carl Hansen & Søn även satt Wegners andra stolar från kollektionen i produktion, så nu finns alla hans första möbler exklusivt ritade för Carl Hansen & Søn till försäljning.
Nya tider, nya stilar, nya problem. 1970-och 80-talen var tröga decennier för Carl Hansen & Søn som då drevs av Holger Hansens änka, Ella Hansen, som lyckades att få företaget att överleva. 1988 tog hennes ene son, Jørgen Gerner Hansen, över företaget och investerade i nya maskiner. Snart vände de dystra tiderna. Efter 1980-talets postmoderna experiment och geometriska kantigheter spreds en längtan tillbaka mot enkelhet, hantverk och trä. Y-stolen fick ny aktualitet. Kontakt med Japan etablerades, en kärleksaffär mellan mellan skandinavisk design och japansk kultur som har hållit i sig sedan dess. Japan är också företagets största marknad efter Skandinavien. I det tidiga 00-talet tog brodern Knud Erik Hansen över. Han hade arbetat utomlands med handel på The East Asiatic Company i 25 år, återvänt hem och varit framgångsrik vd i olika danska företag. 2002 kom han hem till familjens företag som aktieägare och vd. Vid den tiden var det bara ännu en liten snickerifabrik med bara 20 anställda.
- Men jag såg den väldigt internationella potentialen i dansk möbeldesign, berättar Knud Erik Hansen.
Ur c/o Svenssons hösten 2018