FRI FRAKT ÖVER 495 KR*
PRISGARANTI I 30 DAGAR
ÖVER 125 ÅR I BRANSCHEN
Bli medlem & få 100 kr rabatt*
1898 – Vår historia börjar i torpet i Ljungsdal utanför Lammhult i Småland. Snickarsonen Erik Svensson tillverkar här sina första små bruksföremål – linjalen och skärbrädan. Hans far, Sven Johannesson var herrgårdssnickare och kanske var det därifrån inspirationen kom. Under 1900-talet deltar Erik i en hemslöjds-tävling med glödritade möbler och ryktet om hans skicklighet sprider sig till trakten. Han skaffar sig mästarbrev och får beställningar på större möbler. Verkstaden räcker inte till och Erik utökar gång på gång, varför snickeriet kallas ”Ökapå” i folkmun.
1926 – Erik vill flytta in till Lammhult för att utveckla sin verksamhet och köper därför Ekrothska Snickerifabriken. Han bygger ut hela 15 gånger. Med 20 anställda börjar man nu på riktigt sälja direkt till slutkund och leverans sker även till andra städer. Nu väljer man också att börja kalla sig för Svenssons Möbler.
1937 – ”Möblera trivsamt med stilfulla kvalitetsmöbler från min välsorterade möbelaffär” står det i den första tidningsannonsen som gör reklam för möbelfabriken i Svenssons i Lammhult. Man saluför bekväma fåtöljer, patentsoffor och ottomaner liksom mattor och gardiner. I annonsen går det också att läsa ”För övrigt allt som tillhör en större välsorterad möbelaffär”. Ett motto som håller än idag.
Grundare Erik Svensson & hans hustru Ellen med deras barn Sven & Elsie. Bild tagen en sommardag 1924 på gården i Ljungsdal.
Under 60-talet lanserar Erik Svensson de gula möbelbussarna som tar butikens storsäljare direkt till kunderna runt om i landet.
1945 – Olyckan är framme och möbelfabriken brinner upp. Men det här blir också en chans att tänka om. I stället för att bara tillverka möbler läggs större fokus på försäljning. När en ny butik byggs placeras den strategiskt vid vägen så landets designintresserade lätt ska hitta rätt. Det gör de också. Lammhult blir en vallfärdsort för dem som jagar främsta kvalitet i möbelväg.
1960 – Nu blir det generationsskifte när Erik Svensson avlider och sonen Sven Svensson tar över. Sven kommer med nya visioner, inspirerad av sina inköpsresor ute i Europa. Han besöker Milano, Valencia och Köln för att köpa in dagens klassiker, till exempel belysning från Italienska Flos. Sven bygger upp ett sortiment av internationella designmöbler och skandinavisk design. Han lanserar också de gula möbelbussarna som tar butikens storsäljare direkt till kunder över hela landet.
1986 – Tredje generationen Svensson, barnen Gunnel, Jonas och Erik blir nya ägare. Med dem fylls butiken med Malmstensklassiker och 1980-talsikoner som tillexempel betongstolen av Jonas Bohlin.
1990 – ”Jag letade efter en säng, det blev en hel möbelaffär” skriver Johan Sjöberg i sitt nyårsbrev till vänner och bekanta efter förvärvet av Svenssons. Den nya ägarens stora möbelintresse har gjort honom nyfiken på design och dess butiker, och här ser han en stor utvecklingspotential. Fokus riktas nu mot designklassikerna i butik och de framstående formgivarna bakom dem som Alvar Aalto, Bruno Mathsson och Philippe Starck med flera.
Klassiker är alltid rätt - både då & nu.
Klassiker från italienska Flos - Snoopy bordslampa i färgen grön.
En 80-talsikon som visar på tidlös design - Concrete karmstol i blått av Jonas Bohlin.
1998 – Internet är hett och man finns inte om man inte har en egen webb-adress. Svenssons är tidigt med på tåget och lanserar sig på nätet. Nu påbörjas den resa som resulterar i dagens webbutik. Svenssons.se är idag en e-handelssida fylld med samma designglädje som ute i de fysiska butikerna – och med ett utbud från 300 varumärken.
2001–2012 – Under denna 10-årsperiod expanderar Svenssons starkt och fler butiker öppnas upp. Designintresserade kunder kan nu köpa möbler och inredning i Malmö, Göteborg och Stockholm. Den småländska möbelbutiken har flyttat till Storstaden.
2013 – Det här är året då det är premiär för det första numret av c/o Svenssons, ett magasin som blivit ett omtyckt inslag för både den inbitna och den nyblivna Svenssons-kunden. Här samlas en stor dos inspiration och kunskap som mynnar ut i intressanta reportage, intervjuer, design- och möbelglädje. Två gånger per år lanseras magasinet som skickas ut via posten och som även finns att hämta i butikerna.
Mer design- och möbelglädje har Svensson kunnat förmedla via magasinet c/o Svenssons som lanserades 2013.
Vid öppningen av butiken vid Sergels Torg serverades kaffe från en Tuktuk i Svenssons-skrud.
2015 var året då Svenssons lanserar sin nya logotyp & grafiska profil.
Logotypen välkomnar dig vid butikerna - Entrén vid Sergel-butiken i Stockholm.
2015–2016 – Det är dags för förnyelse. Svenssons ser över hela varumärkets formspråk och lanserar en helt ny, modern logotyp. Man satsar ännu mer på butikernas utställningar och även den service och inredningshjälp som säljare på Svenssons kan erbjuda. Kunden ska kunna få hjälp med både det lilla rummet såväl som ett helt hem.
2021 – Den småländska e-handelsaktören Nordic Nest välkomnar Svenssons till sin familj i ett förvärv. Den nya ägaren har därmed hittat en perfekt partner för att fortsätta bygga en destination för premiummöbler och inredning i skandinavisk design.
2022 – Är året när Svenssons.se relanseras på en ny plattform. Både design och funktion på e-handelssidan kan nu bättre presentera sortimentet och ge en bättre köpupplevelse. I september öppnar även Svenssons nya flaggskeppsbutik vid Sergels Torg. Här bjuder man in till hela 1 500 kvadratmeter designmöbler. Svenssons Sergel blir en stor succé och många kunder, gamla som nya uppskattar en så inspirerande möbelbutik – mitt i Stockholms city.
2023 – Svenssons fyller 125 år och det firas under hela året med att berätta Svenssons historia, med exklusiva erbjudanden och unika jubileumsprodukter från välkända varumärken där det varje månad presenteras en ny.
Varje månad släpps en exklusiv jubileumsprodukt - Collect 2016 skåp jubileumsutgåva Svenssons 125 år i rökt ek är en av dem.
Lär känna tre personer som alla har och har haft möjligheten att få arbeta på Svenssons och som har många intressanta erfarenheter och anekdoter att dela med sig av från sina år i det historiska möbelföretaget.
Har vurmat för Svenssons i elva år på olika positioner inom företaget. Idag ansvarar hon för sortimentet och upplevelserna i de fysiska butikerna och för att ta till vara 125 års designkunskap.
- I dagens digitala värld har det fysiska mötet med kunnig personal och inspirerande utställningar blivit en smått exklusiv upplevelse – den vill vi utveckla. Våra kunder reser ibland långt för att besöka våra butiker och man gör det som en utflykt, en destination för att uppleva god design. Vi vill därför satsa på att komma ut till fler städer och öppna fler butiker.
Vilken är företagets designfilosofi?
- Att arbeta med kvalitet och att erbjuda ”möbler för generationer”. Vi satsar på att visa klassiker och vårt sortiment ska vara noga utvalt.
Hur mycket betyder Småland för Svenssons?
- Småland är Sveriges möbelrike. Här i Lammhult och skogarna omkring görs Bruno Mathssons fällbord, underredet till Jetson och gavlar till hyllan Det var också i Småland som vår resa började, här finns vårt arv. Allt det vill vi värna om.
Vad gör Svenssons unika?
- Vi är passionerade över design, utan att för den sakens skull sätta den på piedestal. Möbler får gärna ha en vacker form, men ska alltid vara funktionella och användas. Vi tror att våra hem har rum för god kvalitet.
Linda Åstrand - Sortimentsansvarig, Svenssons.
Britt Karlsson - Anställd på Svenssons mellan 1975-2023.
Började som kontorist på Svenssons 1975. I år gick hon i pension, men kommer för alltid att minnas familjeföretaget med värme.
Hur var det när du började på Svenssons?
- Det var en gemytlig tid. Sven Svensson körde själv runt i Småland för att leverera specialsnickrade möbler direkt till kund. Väl på plats kunde de upptäcka att fåtöljen såg sliten ut bredvid den nya bokhyllan, så då tog Sven med sig den tillbaka och lämnade in den i tapetserarverkstaden som vi också hade här. Vi stod för ett eget kretslopp där alla på företaget var involverade.
Svenssons var tidiga med att ta in internationella produkter till Sverige. Vad minns du av det?
- Det stämmer, de var duktiga på att hitta nya produkter och leverantörer. Sven och Gunnel åkte till Europa, besökte mässor och skapade kontakter. Just att ligga i front och upptäcka nyheter har Svenssons varit, och är duktiga på.
Vilket är ditt finaste minne?
- Den gemenskap och kunskap som präglade företaget. Det var verkligen teamwork som löste problem fast det ibland kostade kvällar, svett och brutna naglar. Vi bara körde och fick under tidspress ihop utställningar, utskick till kunder och lastning av möbelleveranser.
Vilken kunskap har du tagit med dig från Svenssons?
- Att man aldrig ska stå stilla, inte sluta vara nyfiken, att se framåt. Att aldrig gå tomhänt, lärde farmor Ellen Svensson mig 1975.
Svenssons framtid ligger i vd Bank Bergströms händer. Här är hans tankar kring vad som händer i 100 år framöver.
Varför är det bra för anrika Svenssons att ha en ung vd?
- Ålder är bokstavligen bara en siffra, men jag har kommit in med ett bra perspektiv på hur företaget kan utvecklas och adderat ett tänk kring att tradition och arv är en bra motor för att växa.
Du klev in i företaget för två år sedan, vad är du mest nöjd med att ha åstadkommit?
- Att få två team (Nordic Nest och Svenssons) från olika företag och kulturer att jobba tillsammans med en gemensam kultur och mot samma mål.
Svenssons har både lanserat en ny e-handelstjänst och slagit upp en flaggskeppsbutik, vad har ni mer för planer?
- Framför allt värnar vi om grundtanken ”att skapa hem att älska” och bemöta våra kunder med värme och omtanke.
Varför finns Svenssons om ytterligare 125 år?
- Både nu och då kommer vi att leverera världens bästa kundupplevelse, ha ett tilltalande sortiment och kunna berätta för olika typer av kunder att vi är passionerade för det vi gör. Är man snabbfotad, lyssnar lyhört och kan möta kunden med bra erbjudanden, då överlever man allt!
Bank Bergström, vd för Svenssons.