FRI FRAKT ÖVER 495 KR*

PRISGARANTI I 30 DAGAR

ÖVER 125 ÅR I BRANSCHEN

Bli medlem & få 100 kr rabatt*

Logga in
|
Kunskap & inspiration/Reportage/Designporträtt/Tid för ny & djärv designkostym – här är Iittala 2.0
Iittala lanserar en ny och djärv designkostym med nytt uttryck och ny grafisk profil, här ett stilleben som kombinerar Kastehelmi skål med konstnärliga föremål.

Designporträtt

Tid för ny & djärv designkostym – här är Iittala 2.0

Med en gedigen designhistoria och enastående arv inom glastillverkning har Iittala blivit känt världen över för sin utmärkande glasdesign. Nu kliver varumärket in i ett nytt kapitel och presenterar en ny, djärv designkostym framtagen i samarbete med nytillträdda Creative Director Janni Vepsäläinen. Den nya identiteten ska stärka varumärkets hängivenhet till konstnärlig innovation, designkvalitet och det hantverksmässiga arv som så tydligt definierar Iittala. En ny frisk fläkt med influenser från modevärlden ger oss ett Iittala 2.0.
Måndag 5 februari 2024
Share article

En designhistoria som engagerar

Iittala har en gedigen historia och har länge haft en självklar närvaro inom designvärden. Ända sedan 1881 har varumärket arbetat med glastillverkning och det stora genombrottet kom under 1930- och 1940-talet med sin modernism och funktionalism. Sedan dess har varumärket varit pionjärer i världen av glas. Detta arv är Iittalas nya Creative Director, Janni Vepsäläinen redo att bevara men samtidigt omdefiniera till något nytt. Varumärket vill ta tillbaka Iittalas huvudsakliga identitet som ett framåtblickande, djärvt och experimentellt designvarumärke som bjuder in till ett kreativt universum där man möts av konstnärssamarbeten, ett spektrum av kultur och där man blir erbjuden något annorlunda och oväntat man tidigare aldrig skådat.

Det nya kapitlet kommer fortfarande att handla om Iittalas kärna som är glaset, som tillverkats av passionerade hantverkare sedan 1881. Engagemanget för hantverk, innovation och konstnärlig närvaro kommer att definiera den fortsatta resan – men i ett nytt kreativt universum.

Tid för ny och djärv designkostym, Iittala lanserar en ny grafisk profil och uttryck, här en Birds by Toika, Ibis i laxrosa ståendes på glaskub.

Birds by Toika, Ibis i laxrosa.

Kvinnan bakom designkostymen – Janni Vepsäläinen

Bakom den nya varumärkesidentiteten som Iittala nu presenterar står ingen mindre än Janni Vepsäläinen, Creative Director. Janni har en minst sagt imponerande bakgrund från modevärlden och har arbetat med välkända varumärken som Givenchy, Alexander McQueen och The Row för att nämna några. Janni är känd för sitt okonventionella tankesätt och hämtar stora delar av sin inspiration från konst och kultur i olika former. Hon har ett lekfullt och kreativt förhållningssätt och hyllar mer än gärna det som sticker ut. I sitt arbete med Iittala har hon lett in varumärket i en ny, djärv era där hon lyckats stärka varumärkets engagemang för konstnärlig innovation, designkvalitet och hantverk – de tre saker som kanske främst identifierar Iittala

Porträttbild av Iittalas Creative Director, Janni Väpsäläinen.

Janni Vepsäläinen, Creative Director

Tid för ny och djärv designkostym, här är nya Iittala där klassiskt glas samsas med nya konstnärliga föremål. Här klassiska Aino Aalto glas och kanna på marmorbord i retroliknande vardagsrumsmiljö.

Ränder redo för nya tider - Aino Aalto bringare & glas

På frågan om vad inspirationen till Iittalas nya designera kommer ifrån berättar Janni:

-Den fantastiska historien och arvet bakom Iittala var den främsta inspirationen. När jag tillträdde min roll ledde min intuition mig först till arkiven. Jag läste mycket om Iittalas historia och fördjupade mig i berättelserna bakom designikonerna. Det blev uppenbart att den grundläggande andan i varumärket var denna experimentella, energiska och djärva inställning till design och kultur. Det täta samarbetet mellan formgivare, konstnärer och hantverkare skapade det unika och originella formspråk som vi nu förknippar med Iittala och finsk design i stort.

-Iittala är för mig i grunden en något omstörtande kraft inom den kreativa industrin. Vår mest ikoniska design balanserar mellan avantgarde och mainstream, och det är för mig den perfekta balansen. Jag vill luta mig mot varumärkets finskhet, ytterligheterna i naturen och den finska mentaliteten, men också de urbana tonerna som skapar en perfekt kontrast mellan det harmoniska och det avvikande. Jag försöker alltid hitta de överraskande beröringspunkterna i kontrasten. Jag tror att det mest intressanta kreativa arbetet uppstår ur en blandning av olika kulturella referenser. Jag inspireras av allt från subkulturer till att titta på människor, från musik till natur. Det är ett oändligt utforskande för mig.

Vi blir nyfikna på om det har varit några utmaningar under processen mot den nya designkostymen som för varumärket är en större förändring:

-I allt kreativt arbete finns det alltid utmaningar, men man lär sig att övervinna dem. För mig är det den bitterljuva delen av designprocessen. I slutändan handlar det om problemlösning. Nyckeln är att aldrig sluta. En stor del av mitt jobb är att odla kreativiteten och ytterligare stärka den inom teamet. Man måste ha modet att ibland - vända och ändra planer på språng om den riktning du är på väg inte är rätt längre. Det kan vara en utmaning ibland när det är ett team inblandat. Jag skulle säga att kreativt arbete är det mest utmanande men också det mest givande jag någonsin har gjort i mitt liv.

Se fler

Ett nytt hantverksuniversum

I den nya identiteten fortsätter Iittala att representera en blandning av konst, design och hantverk – alltid med filosofin om att utforska och experimentera med nya idéer och välkomna en känsla av det lekfulla, karaktäristiska och fantasifulla som Iittala är och ska vara.

Även om det är en något djärvare resa varumärket nu gör kommer det starka engagemanget för hantverk och det egna arvet som pionjärer inom glastillverkning alltid vara kärnan i det kreativa arbetet.

Som ett led i den nya identiteten välkomnas nu en ny generation av konstnärer och talanger in att samverka med varumärket för att sätta sin konstnärliga prägel på glaset. Dessa föremål och kollektioner fångar verkligen essensen av den hundraåriga traditionen av glastillverkning som hålls vid liv genom Iittalas hantverkare samtidigt som det representerar något nytt och spännande som vi tidigare inte har sett.

Att arbeta med nya unga talanger och konstnärer utmanar hantverket men Iittala ser att det är i dessa samarbeten de mest unika och nytänkande föremålen kan växa fram, där det nya och tidigare outforskade sammanvävs med traditionella hantverksmetoder.

I Ittalas nya designera och uttryck får klassiska glasföremål och serier nytt liv genom att kombineras med moderna detaljer och konst. Här Tundra tallrik och glas.

En ny era av hantverk - Tundra-serien från Iittala.

Den nya designkostymen – så ser den ut

För att möta Iittalas vision och värderingar blir en naturlig del av den nya designkostymen en visuell identitet som omvandlar alla aspekter av varumärkets utseende och känsla till något helt nytt. I den nya identiteten ingår bland annat en ny logotyp som ska reflektera varumärkets arv, hantverk och föränderliga anda. Här har man valt att sammanfläta två historiska logotypversioner som hyllar varumärkets rika arv inom glastillverkning. I och med detta går Iittala ifrån det tidigare röda till det nu nya och energifyllda gula.

-The Fireyellow som vi har valt att namnge färgen är inspirerad av den nyans smält glasmassa har när den lämnar ugnen och är redo att formas till ett föremål. Den gula färgen representerar glädje, energi och kreativitet. Vilken annan färg kan vara mer passande för ett så energiskt varumärke som Iittala? - Janni Vepsäläinen, Creative Director.

Iittalas nya logotyp har en intensivt gul nyans som är inspirerad av den färg glasmassan har när den kommer från ugnen och ska formas till ett föremål.

En ny designkostym i gult - Iittalas nya logotyp symboliserar energi & kreativitet!

Bild som visar exklusiv vas i lila glas från Iittala, ett föremål exklusivt framtaget i ett av alla unika samarbeten varumärket har med konstnärer.

Kreativa kollektioner - något vi kan förvänta oss mer utav från Iittala 2.0

Med den nya designkostymen visar Iittala på sina anor från 1881 och sin expertis inom glas, färger och banbrytande finländska design som gjort sig känd världen över. Den nya designkostymen understryker Iittalas arbete med att både upprätthålla och främja den konstnärliga innovation, designkvalitet och det hantverksmässiga arv som definierar dem.

Resultatet blir något dynamiskt och spännande som känns energiskt, experimentellt, nyfiket och djärvt men med en tydlig kärna i det historiska förflutna och det glasbruk som grundades 1881. Så vad mer kan vi förvänta oss från Iittala i framtiden?

-Förvänta dig det oväntade. I hjärtat av iittala finns denna lite avantgardistiska, nästan rebelliska designetik. De mest unika designklassikerna föddes ur experiment och utforskning. Vi vill fortsätta på den inslagna vägen och vara ett djärvt och framåtblickande designkraftverk som inte är rädda för att utmana status quo. Det innebär att vi sätter kreativiteten i första rummet och tänjer på gränserna för handgjorda material. Vi kommer att fortsätta att samarbeta med kreatörer, konstnärer och varumärken som delar samma etos som vi gör. Vi vill inte bara skapa produkter utan även kulturella upplevelser och samtal. Iittala är ett kreativt universum. - Janni Vepsäläinen, Creative Director.

Josefin Beijer
Skribent

Upptäck Iittala

Välkommen till oss!

Följ oss